Přehrajte si rozhovor s Borisem Musilem z M&M Reality o tom, že moderní postupy přináší výsledky (i na malém městě).
01:40 – Překvapivé výsledky za rok 2020 z okresního města – 3 zakázky měsíčně
02:54 – Těžké začátky v realitách vedle běžné práce od 7 do 16
04:30 – Jakou obrovská výhodu Boris vidí v zázemí velké realitní společnosti
09:26 – Jednoduchý přístup, který pomohl Borisovi dostat se rychle na špičku
11:25 – Co Borisovi funguje na získávání klientů v on-line i off-line
12:17 – Vyplatí se makléřovi placená reklama? Boris má jednoznačnou odpověď.
14:33 – Co způsobuje, že si Boris užívá každé ráno, když míří do kanceláře.
15:15 – 2 kontroverzní témata, která nejednomu makléři hýbou žlučí
16:40 – 11 realitních důvodů, proč se Boris nemůže dočkat, až skončí lockdown
20:21 – Ukázka rychlé odpovědi na konkrétní otázku pohotového makléře, který zná svou lokalitu
Tomáš Kučera: Je tu další povídání s úspěšnými. Tentokrát se podíváme na Karlovarsko. Když na tebe Borisi koukám, tak nebude překvapením, pro jakou firmu děláš. Ale taky mě samozřejmě zajímá, jak dlouho jsi v realitách. A v jakém regionu působíš. Prosím tě jestli by jsi byl tak hodný. A samozřejmě tě srdečně zdravím.
Boris Musil – M&M Reality: Děkuju za přivítání Tomáši. Takže. Jmenuji se Boris Musil. Spolupracuji a zastupuji společnost MM reality. Působím na Karlovarsku. To znamená Západní Čechy. A v realitách jsem nějakých 44 měsíců. Což je něco těsně přes tři roky. Necelé 4 roky.
TK: Mimochodem pro mě je to trošku šokující. Zatím to nikdo neměl spočítáno na měsíce. 44 měsíců. Já schválně přeskočím do současnosti a pak se postupně vrátíme na začátek. Po 44 měsících v realitách.
Kam jsi se dostal co se týče a objemů prodejů, počtu prodejů a realizací za posledních 12 měsíců. Jenom abychom měli představu. Abychom věděli že už to, že si Kučera Borise pozval. A Boris to přijal a je ochoten trošku prozradit ze své práce, svého know-how, že má smysl vnímat co bude v následujících minutách říkat. Jaké jsou tvoje výsledky?
BM: Tak úplně nejčerstvější je samozřejmě loňský rok. Za loňský rok jsem prodal 37 nemovitostí. Měl jsem tam asi dva pronájmy. Ty nepočítám.
Celková hodnota prodaných nemovitostí byla 65 milionů. Když na tohle číslo kouká třeba makléř z Prahy, tak je to zanedbatelné číslo. Ale tady na západě Čech, kde jsou nemovitosti opravdu hodně levný, je to velké číslo. Takže to je výsledek za loňský rok.
TK: To jsem chtěl rozhodně zdůraznit. Že zásadnější je počet realizací, ne ten celkový objem. Protože sám znám, když prodám v Praze činžák za 60 milionů, tak bych se mohl bušit na prsa. Přitom je to jedna zakázka. Je to určitě o tom počtu. Takže to vychází zhruba na tři zakázky měsíčně.
BM: Ano, dá se to tak říct.
TK: Tak to jsme v současnosti. Ale jaká byla historie Borise, když začínal. Jak jsi se k realitám vlastně vůbec přichomýtl.
BM: Já jsem fungoval 17,5 roku pro jednu obchodní společnost. A přiznám se. že jsem začal trpět ponorkou. A rozhodl jsem se pro změnu.
Co si budeme povídat, tady v Karlových Varech těch možností získat práci zase tak moc není. Pokud nemá někdo opravdu velmi dobrého známého, tak víceméně nemá šanci na nějaký zajímavý místo. Sháněl jsem, sháněl a dostal jsem nabídku dělat realitního makléře pro M&M Reality. Šel jsem na pohovor a začal jsem dělat.
Faktem je, že na rozdíl od většiny lidí, kteří začínají v realitách, já jsem začal dělat na vedlejší pracovní poměr.
To znamená, že od rána od sedmi do nějakých čtyř hodin jsem byl v kanceláři té obchodní společnosti. A z té jsem šel do další kanceláře M&M Reality, kde jsem se učil a vzdělával. Chodil jsem na náběry a tak dále. Takže to byl první rok fungování ve společnosti M&M reality.
TK: Ty jsi si tenkrát M&M Reality vybral a vydržel si u nich doteď. Nebudeme zastírat. Řekněme si to, že MM reality působí v některých věcech kontroverzně. Někteří makléři je nemají rádi. Někteří zase na ně nedají dopustit. Tohle to samozřejmě dávám úplně stranou, protože tvrdím, že nejsou dobrý a špatný realitky. Ale jenom dobří a špatní makléři. Proč ty sis vlastně vybral tuhle firmu. A proč u ní pořád zůstáváš. Jenom tak ve stručnosti.
BM: Proč jsem si vybral tuhle realitní kancelář?
Protože jsem zjistil, že tady mám nějaké známé. Ale to bylo spíš tak nějak na okraj. A když jsem tu firmu poznal, tak jsem si řekl, že v tu chvíli je to pro mě nejlepší volba. Myslím si, že kdybych šel do nějaké jiné realitní kanceláře, že by si asi buďto klepali na čelo. Nebo prostě by mě brali jako….Tady mi dali tu příležitost. Což je úžasný. A já jsem mohl začít.
A proč jsem tady zůstal?
Protože kromě toho, že naše firma má spoustu technologických vychytávek…. Ale prostě i ty sám jsi Tomáši říkal, že seš línej. Já nejsem línej. Já jsem trošku pohodlný. A přiznám se, že mě to tady maximálně vyhovuje. Je tu tým právníků a kontrola zakázek ze strany firmy, aby nedošlo k nějaké chybě. Vlastně veškerý servis. Obrovské IT oddělení. A tak dále, a tak dále.
Navíc tyhle moderní technologický vychytávky. To je prostě úžasný. Víceméně se můžu v klidu věnovat obchodu. A nemusím řešit, co je vzadu za tím.
TK: Chápu. A teď když se vrátíme na ty zmiňované začátky. To muselo být těžké, ne? Každé začátky jsou těžké. A ty jsi úplně změnil obor. Byť obchod je pořád obchod. Na co si narážel a s čím si bojoval. Vlastně je to nedávno, 3 roky zpátky cos byl v podstatě začátečník.
BM: Je to tak. Faktem je, že začátky byly velmi těžký. A upřímně řečeno jsou pro každého, kdo v realitách začíná.
Já už mám v tuto chvíli svůj tým. A ti pracují se mnou. A když nastupují, tak jim vysvětluji, že začátky jsou těžký. Nejen terminologie, než se dostanou do těch postupů, práva a já nevím, čeho všeho dalšího. Opravdu z toho má člověk velkou hlavu.
Kromě toho ještě musí složitě shánět zakázky. Na začátku to opravdu bylo o studených telefonátech. Studené telefonáty na nějaké databáze. A obvolávalo se. A volalo. Tak se začínalo. Nebyla jiná varianta.
TK. A teď skok. Ty si v průběhu času, a už si to sám zmiňoval, zjišťoval co je skutečná makléřina. Jak se s ní dá vlastně dobře uživit. Jak ji dělat na vysoký úrovni. Vzdělával jsi se a posouval se kupředu. Ty jsi v Klubu Chytrý makléř a já o tobě vím a už jsem se tě v něm ptal na tvůj věk. Tak pokud se neurazíš, udělal bych totéž ještě než mi odpovíš na další otázky. Ty si před nějakými třemi až čtyřmi lety začal dělat realitního makléře. A je kolik let?
BM: Teď na jaře mě bude 53.
TK: 53 let. A jsi jeden z mála makléřů o kterých vím, že velmi aktivně a s velkým úspěchem používá pro získávání klientů moderní technologie. A teď mám na mysli jakoby vůbec dobu webovou.
Internet obecně. Sociální sítě, máš spuštěných spoustu reklam. A máš z nich nějaké výsledky. Děláš to proto a investuješ do toho, protože ti to funguje. A dá se říct, že do toho vyloženě šlapeš. Na rozdíl od řady mladých a energických makléřů, kteří jestli to také tak dělají, tak někde na pozadí.
A teď se vlastně dostávám k té otázce. Jaké tyhle všechny věci dneska děláš proto, aby se na tebe jako na Borise Musila klienti u tebe v regionu obraceli. A chtěl jsem to dát trošku do kontroverze s tím věkem. Že nemá smysl, se toho obávat. Přemýšlet nad tím, jestli to má smysl. Prostě jen zvednout zadek a udělat to. Takže co dneska z portfolia těch věcí děláš?
BM: Všechno. dělám naprosto všechno.
Když jsem začínal, tak jsem samozřejmě neměl naprosto žádný povědomí o nových moderních metodách. Pak jsem přišel do programu Milionový makléř k tobě, Tomáši. A ty jsi mi otevřel oči.
Dodneška si pamatuju jednu z tvých velmi známých vět. „Zvedni zadek, rozum se přidá“. A to je přesně to, čeho já se držím.
To znamená i když dejme tomu něčemu nerozumím, nevadí. Prostě jdu do toho. Vyzkouším to. Když to náhodou nebude fungovat, tak to zkusím nějakým jiným způsobem.
Ale přesně. Zkoušel jsem všechny možné varianty. Co fungovalo, to jsem nechal. Co nefungovalo, jsem opravil. A přidávám samozřejmě další.
Snažím se dělat makléřinu trošku líp, moderně. Nechci zůstat sedět s prominutím na židli na zadku. Chci prostě fungovat tak, jak by se mělo. Jak se dá a jak je možný.
Neříkám, že všechno tady v Západních Čechách i v Karlových Varech jde a funguje. To v žádném případě. Nejsem v Praze. Jsem v Karlových Varech a to je opravdu velký rozdíl. Nedá se tady použít stoprocentně všechno. Ale většina ano.
TK: Sledují nás makléři, kteří v těchto rozhovorech s úspěšnými hledají inspiraci. Co konkrétně Boris Musil dělá pro to, aby na sebe přilákal klienty. A stačí mi to bodově. Nemusíš jít do detailu. Ale principiálně nadhodit věci, který už dneska víš, že ti prostě fungují.
BM: V každém případě webové stránky.
Jako druhá věc Facebook stránky.
Samozřejmě také Instagram.
Další věc, reklama na Googlu a Seznamu.
No a pak plus mínus nějaké maličkosti, jako třeba reklama v nějakém místním plátku.
Sem tam nějaká plachta, polepené auto.
A další takové ty offline věci.
TK: To mi stačí. Děláš jak ten online svět, tak ten offline. Nezapomínáš na oba světy. A jsi ve všech poměrně významně aktivní. To znamená, že investuješ čas a peníze do propagace sebe sama. Tebe jako makléře.
BM: Měsíčně investuju poměrně slušnou částku do reklamy. Nejenom do reklamy na sebe a své činění. Ale třeba i do nových zakázek.
Protože i když investuju do reklamy na zakázku, lidi se o ní dozví. Protože když na ni kliknou, dostanou se na mé webové stránky. A já je pak můžu nějakým způsobem dál oslovit. Takže určitě reklama má význam.
Je to drahá záležitost. Je mi jasný, že není možný ihned od začátku do toho sypat spoustu peněz. Protože málokdo je v začátcích má. Co si budem povídat. Ale rozhodně se reklama vyplatí.
TK: Skočím úplně jinam. Jak se Boris vypořádal s dobou kovidovou. A jakým způsobem se změnila tvoje práce. Změnila-li se vůbec. A jaké máš výsledky v tomhle nelehkém období.
BM: Tomáši, mě COVID žádným způsobem neovlivnil. To znamená, že co jsem dělal před kovidem tak jsem dělal během kovidu. A to samý budu dělat i po kovidu. Možná ještě víc.
COVID byl defacto v loňském roce. A loňský rok pro mě byl vlastně nejúspěšnější, nejsilnější. A jestliže se rozeběhl COVID a já jsem prodal 37 nemovitostí, tak si myslím, že je to slušný.
Takže v žádném případě mě neovlivnil. Po pracovní stránce, samozřejmě. Nějaký určitý úpravy systému práce musely být. Ale jinak co se týče prodeje vůbec.
TK: Pro mě je strašně důležitá informace od tebe, že v podstatě: „Nekoukám doleva doprava, dělám si to svoje. A dělám to systematicky a pořád, protože vím. že to přináší výsledky“. Chápu to tak správně?
BM: Přesně tak.
TK: Co tě na makléřině baví. Protože na tobě je vidět, že se tím bavíš. A má to výsledky. Takové jako značka ideál. Tak co tě vlastně nejvíc naplňuje. A zároveň se tě zeptám na jednu věc, která tě na tom štve. Kterou bys vymazal, pokud by to šlo?
BM: Takže baví mě naprosto všechno. Přiznám se, že jsem poměrně vstřícný člověk. Mám rád společenství lidí. Takže se hrozně rád potkávám s klienty. Ať už prodávajícími, nebo kupujícími. Takže si užívám každý den.
Moje manželka se mě ptá: „Prosím tě. Proč každý ráno odjíždíš v půl osmé od baráku abys byl v 8 hodin v kanceláři“.
A já říkám: „Protože mě to baví a chci“.
Já jsem si to takhle nastavil v hlavě a prostě podle toho jedu. Když mě práce neskutečným způsobem baví, tak si užívám každý den, kdy můžu jít do práce.
A co mě štve? Přiznám se, že jsou to dvě věci.
Dost často velká rivalita mezi makléři. Myslím si, že jsme všichni kolegové. A měli bysme si navzájem nějakým způsobem pomáhat a fungovat. Aby se ta zakázka prodala dobře. A ne, že si budeme zakázky přebírat. Pomlouvat se. Pomlouvat jak samotné makléře, tak pomlouvat značky. A tak dále. To je věc která mě hodně štve.
A co mě taky, ne štve, ale mrzí je, že mezi spoustou běžných lidí je zaveden takový nesmyslný mýtus, kdy říkají, že makléři jsou zbyteční. Že jsou nepotřební. Že oni si dokážou svoji nemovitost prodat sami.
To je věc, která mě mrzí, protože já vždycky každému svému klientovi říkám, že jsem takový maličký právník, který ho při prodeji zastupuje. A řeší s ním ty záležitosti. Myslím si, že spousta lidí by se bez klasického právníka neobešla.
A myslím si, že makléřina je velmi důležitá pro to, aby ten obchod dopadl dobře. Aby lidi dostali své peníze, byli spokojení a užili si to.
TK: Děkuju za ty slova. S dovolením se pod ně podepíšu. Jaké máš plány do budoucna a na co se těšíš.
BM: Těším se až nebude COVID a bude se zase moct začít cestovat. Na to se těším.
Ale co se týče práce, tam se těším až sleze sníh. Až vyleze sluníčko a zazelená se tráva. A bude hezky teplo. Mám domluveno se spoustou klientů, že budu prodávat jejich nemovitost. Zrovna včera jsem si dělal statistiku.
Mám připravených asi 11 domů, které budu prodávat. A to jsou jenom domy. Plus k tomu nějaké pozemky, zahrady, atd.
Takže se těším, až bude hezky, abychom na to mohli vlítnout a začít nabírat.
A do budoucna na co se těším? Přiznám se, že v tuhle chvíli nemám žádné plány do nějaké vzdálenější budoucnosti. Nevím.
TK: Ale předpokládám, že hodláš pokračovat v tom co děláš.
BM: No jistě.
TK: Já to zkusím shrnout.
Boris Musil se rozhodl jít před pár lety do realitky, protože tam měl pár známých. Od začátku, těch 44 měsíců, kope za jednu a tutéž firmu.
Začátky nebyly jednoduchý, protože taky kdo měl začátky jednoduchý. Bylo to těžký. Bylo to studený navolání. Nicméně nevzdal si to a dál ses posouval. Obsáhnout všechny ty procesy, nábory, prohlídky. Postupně jsi nabíral zkušenosti a informace. Vzdělával se. Jaksi se neustále posouváš ve své profesionalitě. Dál a výš.
Začal si víc investovat do sebe sama. Do propagace svého jména. Máš internetový stránky. Používáš Facebook Instagram. Máš reklamu na Googlu i na Seznamu. Dáváš o sobě vědět. Přitahuješ k sobě klienty, kteří ti pak svěřují do prodeje své nemovitosti.
Roztočil jsi perpeetum mobile. Dneska se točí. V minulém roce si realizoval 37 prodejů. A to je jedničku s hvězdičkou.
Tohle všechno jsi zvládl za poměrně krátkou dobu, za necelé 4 roky. A díky tomu ses dostal na špičku i v rámci firmy. A hodláš v tom dál pokračovat. Hodláš být dál aktivní v tom co víš, že ti funguje.
Pokud něco nefunguje, dáš to stranou a jdeš zkusit něco jiného. A když to funguje, tak to opakuješ. A tohle všechno je v kostce tvůj čas za poslední 3-4 roky.
BM: Přesně tak, krásně jsi to shrnul.
TK: To jsem chtěl, takhle to shrnout. Aby každý, kdo nás teď sleduje si řekl: „Jo, vždyť ono to vlastně jde a třeba i v Karlových Varech“. Poprosím tě, jaká je průměrná cena bytu 2+kk někde v klasickém paneláku v domě.
BM: 2+kk tady moc nemáme. Máme tady klasický 2+1.
Takový byt v paneláku v Karlových Varech se pohybuje někde od 1,3 do 1,9 milionu korun. Záleží samozřejmě stavu toho bytu, na lokalitě i samotném domě, kde je ten byt umístěný. Ale od 1,3 milionu do 1,9 milionu korun. Teď mluvím o Karlových Varech.
Pokud budu mluvit o nějakých menších městech, které jsou vedle Karlových Varů, tak samozřejmě tam je to přibližně o nějakých půl milionu méně.
Tomáš Kučera: Dobře se uživit v takové lokalitě při takových cenách nemovitostí a být milionový makléř, to si zaslouží úctu a poděkování.
Takže Borisi děkuju za to, že jsi byl ochoten podělit se o své know-how. Protože ty jsi nám ho prozradil. Co jsi vlastně v průběhu času dělal. A jak to děláš dnes.
A tak jsem rád, že jsme mohli nahlédnout do toho, jakým způsobem jsi prošel tu cestu. Od počátku až do situace, kde se dnes nacházíš.
Chci tě poprosit o jednu věc. Prosím dál šiř dobré jméno realitních makléřů. A dál si to užívej. Protože pro mě je to hrozně inspirativní. Děkuju ti.
Boris Musil – M&M Reality: Já taky moc děkuju, Tomáši.
Navštivte stránky makléře Borise Musila.
Podívejte se na M&M Reality.