Úspěšný makléř: Adam Šimoník, Vojta Reality

Přehrajte si rozhovor s Adamem Šimoníkem z Vojta Reality o tom, jak se rychle vyšvihnout mezi realitní špičku a získávat kupu zakázek i prestižní ocenění.

Audio verze (stáhnout)

Přehled rozhovoru

01:37 – Jaké přínosy může mít zlomená noha
03:55 – Nepříjemná zkušenost, která Adamovi změnila pohled na získávání zakázek
06:53 – Malá knížka, která má velký vliv na choleriky
09:42 – Co vedlo náběru 6 nemovitostí za 14 dnů a 60 dokončeným zakázkám v roce 2020
12:50 – Jaké formy propagace dnes Adam používá
14:05 – Co Adamovi přihrálo byt za 14 milionů
19:59 – Co většina lidí za úspěšným makléřem nevidí

Přepis rozhovoru

Tomáš Kučera: Povídání s úspěšnými mám hrozně rád. Je inspirativní nejen pro mě, ale pevně doufám, že je inspirativní i pro Vás, kteří nás teď sledujete. Protože se potkáváme s různými lidmi, různého věku a pohlaví, z různých regionů, s různou délkou praxe. A hlavně různým přístupem ke svému podnikání v realitách. A jeden přístup zazní právě teď od Adama Šimoníka.

Adam Šimoník – Vojta Reality: Ahoj Tomáši. Zdravím tě z Olomouce.

TK: Abychom tě představili. Tam za tebou je olomoucký fotbalový stadion. Jak dlouho vlastně v realitách jsi? A pro koho děláš?

AŠ: Realitám se věnuji zhruba třetím rokem s tím, že můj první rok byl spíše takový život asistentky. Aby se člověk naučil tu práci. Seznámil se s problematikou. Ať už technickou nebo třeba právní. Související právě s převodem nemovitostí nebo pronájmy. Vystupuji a pracuji pro realitní kancelář Vojta Reality. A právě tady v Olomouci. Směřuji to na Olomouc a blízké okolí. Tím pádem tedy Olomoucký kraj.

TK: A řekni mi. Jak jsi se k tomu vlastně dostal. Byl to cíl už od puberty? Kdy jsi prodával na pískovišti pískové domečky. Anebo to byla náhoda jako u většiny z nás?

AŠ: Byla to náhoda. Byla to zároveň nehoda. Já jsem se dříve věnoval snowboardingu a marketingu. Lítal jsem po světě. A ať už to byla Kanada, Nový Zéland, Francie nebo Rakousko, věnoval jsem vlastně celý svůj život snowboardům.

Nicméně přišel moment, kdy jsem si při přípravě na závody zlomil nohu. A díky tomu, že jsem byl půl roku vlastně mimo, už jsem neměl možnost se vrátit zpátky do života aktivního sportovce. A nebylo už možno fungovat tak, jak předtím.

Vrátil jsem se do České republiky, kde mě čekala rekonvalescence a rehabilitace. A na základě toho mě oslovil můj starý a dobrý kamarád. Stále kamarád a jednatel společnosti Jaroslav Vojta. A ten se mě zeptal, zdali bych se nechtěl podílet na naší firmě.

Trošku pomoct a možná se naučit něco víc. Vzhledem k tomu, že v té době jsem neměl moc na výběr a byla to práce, která byla spíše administrativního charakteru. Byl to takový ten back office. Tak se zlomenou nohou jsem to velice přivítal.

Trvalo to zhruba tři čtvrtě roku, kdy jsem se podílel na funkci asistentky. A následně potom zaškolení a seznámení s problematikou, kterou jsem zmiňoval, mi byla nabídnuta pozice realitního makléře zprostředkovatele.

TK: Takže ty sis to vyloženě prošel od píky. Což je super, protože asi víš ten úplný začátek. A jak se říká, jestli jsem to správně pochopil, tak se to datuje 3 roky zpátky. Než se dostaneme k tomu, jaké máš úspěchy a výsledky, protože zajímavé bezpochyby jsou. A možná už někdo tuší podle tvého jména a obličeje, nebo těch plaket, který máš za sebou.

Jaké to bylo na těch začátcích. Vždyť přece ty začátky nebyly úplně jednoduchý. Obzvlášť když to bylo „ze snowboardu do realit“. To není úplně jednoduchý ne?

AŠ: Tam šlo hlavně o marketing. Světový marketing je trošku jinačí než spolupráce s českou náturu. Čeští klienti jsou velice specifičtí. Myslí si, že všechno zvládnou sami a nejlépe. A nepotřebují vůbec nějakou součinnost nebo přidanou hodnotu toho certifikovaného zprostředkovatele.

Začátky byly samozřejmě těžké. Jsou těžké pro všechny. Ať už to bylo nějaké navolávání, které jsme si zkoušeli.

Nicméně i já jsem se dostal do pozice klienta, prodávajícího. Vyzkoušel jsem si, jak to opravdu funguje a nedopadlo to úplně příjemně. První den šest telefonátů, druhý den patnáct telefonátů na inzerát, který jsem vyvěsil. Všechno to byly realitní kanceláře a opravdu jsem zjistil, že navolání není tou cestou, kterou chceme jít.

To know-how u naší firmy je opravdu postaveno na individuálním přístupu, který je nutný u každé zakázky. Příběhy našich klientů jsou různé, ať už jsou milé nebo nemilé. Tudíž je potřeba opravdu přistupovat individuálně.

Jedná se hlavně také o důvěru svěřenou. Protože někteří, jak ty víš, prodávají jednou nebo dvakrát za život. A samozřejmě je to o respektu mezi tím zprostředkovatelem a klientem.

TK: To znamená, že ty si možná i od toho snowboardu a zahraničí tušil, že marketing má smysl a marketing má tedy smysl i v realitách. Chápu to správně?

AŠ: Určitě. Ať už je to propagace společnosti nebo propagace toho člověka samotného jako makléře. Samozřejmě pod hlavičkou společnosti, kterou zastupuje. Marketing je nedílnou součástí.

Jak si zmiňoval ty moje úspěchy. Mezi ně patří samozřejmě také tvůj kurz, který jsem vlastně absolvoval ještě před tím, než nás všechny „zavřeli“.

A potom na druhé straně uvidíš plaketu číslo dvě, která je nedílnou součástí mého úspěchu. Byla za účast a umístění v prestižní celorepublikové anketě.

TK: Tak já to řeknu konkrétně. To, co je vlevo, tak to je Realiťák roku. Absolutní vítěz. Je to tak?

AŠ: Je to za Absolutního vítěze z roku 2019. Jednalo se mi hlavně o Olomoucký kraj. Je to naše neříkám pískoviště, ale oblast, na kterou se zaměřuji. A vlastně v letošním ročníku 2020 jsem skončil také na bedně. Byl jsem druhý. A opět nejlepší za Olomoucký kraj, kam se snažím cílit tu svoji klientelu.

Nicméně to, co je na té druhé straně je také velice důležité.  Protože celodenní posezení v Praze, ať už se jednalo o marketing nebo individuální přístupy a příběhy lidí, kteří byli pozváni. Pomohli mi trošku dále se motivovat, zkusit to zase ještě trošku jinak.

Protože každý má nějakou jinou představu o tom, jak ta sebepropagace probíhá. Nicméně tam jsem měl možnost nahlédnout i do světa jiných úspěšných lidí. A pro mě to bylo velkou inspirací.

TK: Jenom doplním, že to byl Milionový makléř, který jsi absolvoval. Já jsem si teď na něco vzpomněl. Jestli si pamatuješ, na té živé akci. Když teď spojíme ty dvě věci dohromady. Realiťák roku a Milionový makléř. Asi víš, kam tím mířím. Ty jsi mi na tom našem setkání, když jsme si tam ťukli skleničkou vyprávěl, jak na tebe zafungovala knížka 7 moderních zbraní makléře.

Podělil by ses o to prosím tě? To by mě hrozně zajímalo, jestli si to vůbec pamatuješ.

AŠ: Samozřejmě tady to setkání si pamatuji. Tu knihu jsem ti tenkrát donesl, abys mi ji podepsal, protože byla nedílnou součástí toho úspěchu. Protože informace uvedené tedy v tom „hand booku”, jestli to tak můžu nazvat, mi pomohly ne při obhajobě, ale po tom při osobní prezentaci v rámci poroty Realiťáka roku, která byla 18členná.

A přesto, že se jedná o velice krátkou knížku, jednalo se opravdu o to, co každého cholerika zajímá. Jestli se budeme bavit o psychologii. A to jsou čísla, fakta a data, které opravdu přináší úspěch i do té dnešní branže.

City a pocity jsou samozřejmě důležité, ale tady opravdu se jednalo o vyčíslení a efektivnost. A to zajímá spoustu našich klientů, protože chtějí vědět kdy, kde a za kolik a nejlépe jak rychle.

TK: Tak děkuju. Podepsal jsem tě tu knížku? Jestli jsem na to nezapomněl.

AŠ: Ano, mám ji podepsanou. Děkuji.

TK: Já děkuji, protože bez takových jako jsi ty by vlastně ani ta moje práce a práce Institutu Chytrý makléř vůbec neměla význam. A ty jsi typický důkaz toho, že za s prominutím tak krátkou dobou, protože tři roky je krátká doba. Přičemž ještě rok jsi vlastně makléře vůbec nedělal. Vyletět takhle vysoko je určitě strašně chvályhodný a minimálně taky inspirativní pro všechny, kteří nás teď sledují. Že „ono to opravdu jako jde“.

Adame, dotaz. Vzpomínáš si na tu dobu, kdy sis jakoby fakticky začal sahat na to, že vlastně mnohem lepší pro tebe jako pro makléře je, spíš než ty klienty nahánět, tak je spíš jakoby lákat na svoji profesionalitu, na svoje kvalitní služby, na tvoji profesionální prezentaci nemovitostí atd.

 Protože určitě nás teď sleduje někdo, kdo právě velkou část svojí aktivity a taky nervů věnuje tomu, že prostě ty klienty nahání. Ať už je to studený volání, lístečky a letáčky a podobně.

A to je samozřejmě velmi náročný boj s konkurencí. Často i s nekalou. A je to psychicky náročný a časově samozřejmě taky náročný. A ty patříš k těm makléřů, kteří tohle nedělají. Ale spíš ty klienty jakoby lákají k sobě. A docílili toho, že klienti se vlastně ozývají tobě, než abys je ty naháněl.

Vzpomínáš si na tu dobu, kdy se tohle začalo dít? A jaké to byly pocity a jak sis to užíval? Já vím, že se neptám na nic moc konkrétního. Ale jestli se rozvzpomeneš na tohle.

AŠ: Určitě. Bylo to zhruba po půl roce od přelomu té kariéry. Určitě k tomu přispěl Realiťák roku, kdy lidé mě mohli svěřit potom svoji případnou zakázku. Začínalo to dotazy. Končilo to zprostředkováním prodeje té nemovitosti. Tomu nejlepšímu v Olomouckém kraji.

Jak ty uvádíš. Doba webová se dělí na dvě části. Doba nedostatku a doba nadbytku. Tam jsem se překlopil nějaký čas zpátky. A je to úžasné.

S tím, že klient, který za vámi opravdu přijde, tak vám věří. A chce vám svěřit svoji důvěru a potom si nechá třeba i napovědět jak opravdu marketingově, technicky a třeba i právně nemovitost připravit k tomu prodeji tak, aby splňovala veškeré podmínky a představy dohodnutých podmínek.  Není to jenom o tom, si to takzvaně nafotit na telefon s kartáčky, a zrovna s tím, co se vypralo nebo uvařilo.

Dneska je doba, která nám trošku omezuje naši činnost. A právě třeba 3D scan nám pomáhá prezentovat nemovitosti tak, aby si je lidé mohli projít v bezpečí domova nebo kanceláře. A opravdu potom už jednáme s vážnými zájemci. Sám určitě znáš pojem „realitní turisti“. Jsou to lidé, pan a paní, co by se „jenom tak přišli podívat“.

Já mám teďka v portfoliu zhruba 30 nemovitostí, dalších 6 teď chystám. Nabral jsem všechny během zhruba asi čtrnácti dnů. Další čtyři exkluzivky podepisuji tento týden.

Je to o tom, že ti klienti se na mě obrátili na základě doporučení nebo předchozí spolupráce. Klienti se k nám rádi vracejí. Možná makléři by občas měli myslet více na klienty, než na nějaké rychlé sebeobohacení: „Přijdu, rychle to prodám. Udělám nějakej kšeft.

Já jsem minulý rok udělal 60 obchodů a ze všech těch šedesáti obchodů mám pozitivní vazby.

Samozřejmě v těch šedesáti obchodech jsou i pronájmy. Na těch jsem kdysi začínal. Člověk si to musí uvědomit. Někdo si řekne:„ Ale tady nějakej komerční prostor za pět tisíc dole v přízemí.

Jenomže ti makléři si neuvědomují, že ten, kdo vlastní ten komerční prostor v přízemí, vlastní celý činžovní dům. A v tom činžovním domě je třeba dalších 15 bytů.

Takže opravdu i u těch menších zakázek jsme se tomu snažili věnovat maximum. A snažit se to filtrovat opravdu na zájemce, kteří jsou tam žádaní. Nebo v rámci třeba po tom kolaudací a různých stavebních úprav, aby to byla cesta nejmenšího odporu.

Pro majitele není nic krásnějšího, než když mu předložíte portfolio dvou zájemců. Každý je jiný. Každý má jiné požadavky. A on si vybere.

TK: Skvělý. Ty jsi mi teď vlastně odpověděl. Já jsem z tebe chtěl s dovolením vytáhnout nějaké počty a realizace za uplynulých 12 měsíců. Takže 60 realizací prodeje, pronájmy dohromady řekněme bohatě stačí pro to, abychom dál naslouchali tomu, co budeš říkat. Protože to prostě může být inspirativní a můžeme si z toho něco vzít.

Jaké formy propagace dneska používáš? Možná nezabřehávej do detailů. Ale řekni prostě: „Mám vlastní webové stránky, mám Facebook, mám, nemám…. Řekni, co máš, nemáš, děláš, neděláš.

AŠ: Primárně je to marketing osobní, kterým vlastně cílím na sociální sítě. Jak jsi uvedl ten Facebook.

Samozřejmě mám i web od Chytrého makléře, kde vlastně klientům můžu nabídnout své vlastní články. A určitě mi k tomu pomáhá i marketing Vojta reality. A vlastně zpracování, které mám na této stránce. Nejenom, že se starám zde o zahraniční klienty, ale samozřejmě i ten marketing.

Připravujeme teďka nové webové stránky v rámci Vojta reality. I umístění na těch stránkách, nějaké povídání o tom makléři, třeba i proklik na tu moji stránku. Sice samozřejmě já jsem Vojta reality, nebo tuto společnost zastupuji. Ale ta individuální osobní prezentace potom… Je tam více prostoru, aby ti lidi se mohli opravdu podívat na toho člověka, se kým se setkají.

Myslím, že máme úžasnou značku. Ale lidé se pak stejně osobně setkají s tím makléřem, se kterým jednají. Vojta reality jako firma je to důležité, to potom funguje. Nabízí veškeré služby a zázemí a veškerý servis pro zákazníky.

TK: Krásně řečeno. Máš nějaké plány do budoucna? Usnul jsi právě na vavřínech a máš pohodu a klid? Anebo chceš na sobě pracovat. Jaké máš plány?

AŠ: Pohodu a klid určitě nemám. Jak jsem ti teď zmiňoval, jenom v současné době chystám šest nemovitostí do prodeje a u dalších čtyř se teď chystají podpisy.

Máme tady úžasnou asistentku, která pomáhá v rámci firmy. Nicméně už mám i takového svého asistenta. Kolegu, se kterým postupně procházíme tím realitním světem. Je to certifikovaný makléř tak jako já. A s ním se dělím o některé zakázky. Tak abych je pořád zvládl adekvátně odbavovat. Nicméně veškerý ten osobní styk potom a prohlídky jsou na mě. Protože co ti budu říkat, i na prohlídkách nabírám.

Teď tady mám dům v Olomouci za 14 milionů. Díky tomu jsem se seznámil s klienty, kteří o dům mají zájem. Nicméně mě čeká na prodeji bytu v Praze asi za 12 milionů. Je to v Holešovicích, krásných 115 metrů s terasou.

Ti klienti byli tak milí a seznámeni s tou prezentací, která si myslím, že byla pro nás standardního charakteru. Pro některé konkurenty nadstandardního. A obratem mi svěřili i ten prodej.

Takže mě teď čeká pár výletů do Prahy, kde budeme nemovitost chystat. Budeme dělat určité marketingové kampaně. Ať už je to home staging, 3D sken, profi nafocení, budeme k tomu zpracovávat půdorys.

Tak jak to má být, protože klient, pokud má podklady, už se nechodí jenom podívat. Ale opravdu ví, jestli ta nemovitost je něco, co by ho zaujalo.

Praha je krásným příkladem toho, že makléř musí mít nějakou svoji efektivnost, time management.

Tak aby jenom nesedl do vlaku nebo do auta a udělal si výlet do Prahy na prohlídku. A tam mu paní v předsíní řekla: „Hele to je malý. Navíc je to na dvě patra, co s tím budu dělat. To nechci.“ A vy můžete zase sednu do vlaku nebo auta zpátky do Olomouce.

TK: A využít čas efektivně je strašně důležitý, protože pak ho můžeš věnovat těm důležitým věcem. Souhlasím s tebou, pod to se podepisuji. Když se zeptám na dlouhodobější plány. Vidíš se v realitách ještě třeba za pět let? Kam se chceš posunout. Co chceš dělat.

AŠ: Reality mě určitě baví. Za mě to není jen o hezkejch v penězích. Ale je to také něco, kde pomáháme lidem. Ať už je to splněný sen o budoucím bydlení, podnikání.

Děláme různé marketingové kampaně pro menší partnery, kterým jsme pomáhali otevřít pobočky. Už jsou k tomu i velcí partneři, kde se snažíme v rámci marketingu nějakého uveřejnění na té olomoucké scéně jim trošku pomoct.

Protože i oni se pak stávají bonitními partnery pro naše pronajímatele. A tím pádem jsou všechny strany spokojené. A tím pádem i já jsem rád, že můžu lidem plnit tyto sny.

TK: Takže hodláš v tom prostě dál pokračovat. Dál ať tě to baví, dál to budeš vylepšovat. To jsou tvoje cíle a plány.

AŠ: Pokud mám zůstat v České republice a věnovat se něčemu, tak ano, budu se věnovat realitám.

Já jsem byl 12 let ve světě. Lítal jsem z jedný strany polokoule na druhou. Bavilo mě to. A možnost vrátit se tam nějaká je. Nicméně teď mě baví reality. A myslím si, že se mi daří a potvrdí to i moji klienti, kteří jsou spokojení. A všechny moje obchody jsou opravdu na doporučení.

Nemusím nikomu volat nebo někomu vypisovat. V případě, že ten klient je spokojen tak vám velice rád potom předá zpětnou vazbu. Což u nás v České republice je osobní doporučení ten nejlepší marketing.

TK: Je to velká pravda. Já zkusím to naše povídání nějak zrekapitulovat.

Ty jsi se do realit pustil před zhruba třemi lety. Přičemž kariéra sportovce předtím prostě z nějakých zdravotních důvodů musela skončit. Což je smutná situace. Ale jde spíš o to, jak se k tomu člověk postaví.

Ty ses tomu postavil tak, že jsi se pustil do realit, protože jsi měl známého majitele realitní kanceláře. Kde dneska pořád pracuješ. A jsi tam vlastně celou dobu. Kopeš za jeho dres pořád.

Prošel jsi si to opravdu od píky, protože jsi dělal s tou zlomenou nohou asistentku, jak si říkal.

A zhruba po roce, což jsou řekněme dva roky zpátky přibližně, jsi se rozhodl, že se teda už pustíš až do té makléřiny jako takové. A začal jsi se vzdělávat. Začal jsi se pídit po moderních věcech.

Prošel jsi třeba Milionového makléře. Přečetl jsi spoustu knih. Obrazil různý kurzy, školení atd. Začal si tu práci dělat tak, aby tě to posouvalo směrem nahoru. Až dokonce na absolutního vítěze Realiťáka roku 2019.

Rok na to jsi byl zase na bedně. Ale vždycky si vyhrál ten svůj kraj. Což jak jsi sám říkal je pro tebe samozřejmě důležitější. Což naprosto chápu, protože to je region, kde působíš. A tam patříš a chceš patřit mezi špičku.

Většinu zakázek dneska získáváš přes doporučení. Co se týče propagace té nemovitosti i sebe sama tak používáš věci, který jak si sám říkal, pro tebe jsou standardní. Ale řekněme pro klienty potažmo pro nějakou konkurenci, jsou řekněme spíš nadstandardní. Čemuž já samozřejmě taky dávám palec nahoru.

To všechno tě posouvá do situace, kdy většinu zakázek nabíráš čistě na doporučení od klientů. A máš těch zakázek docela dost. Abys to stíhal zvládat, tak si vlastně přibíráš do týmu.

Máte v kanceláři asistentku a ty máš už kolegu, aby ti s tím pomáhal. Abys tohle vlastně všechno zvládal a stíhal. A dál v tom oboru chceš zůstávat a dál v něm chceš být lepší a lepší.

Je to v kostce shrnutí Adama Šimoníka za poslední tři roky?

AŠ: Souhlasím s tebou. Určitě bych akorát dodal, že makléř nejsem jenom já. Za makléřem stojí tým. Ať už jsou to dva právníci, tým fotografů, marketingové studio, které pomáhá samozřejmě v rámci prezentací toho člověka.

Protože jak víš, pokud člověk má něco dělat dobře, tak by měl sedět jenom na jedné židli. Tudíž se určitě já osobně nepouštím do financování nebo hypoték. I na to mám vlastně velice šikovného partnera, se kterým jsem vyřešil skoro většinu obchodů minulý rok.

A opravdu ten makléř je sice ta tvář, se kterou se setkáte, ale za ním opravdu stojí tým profesionálů.

V neposlední řadě také samozřejmě copywriter. Protože jak jsem byl dvanáct let pryč, tak občas s těmi českými texty je trošku problém. Nicméně já udělám text, ten se trošku obalí, přidá se k tomu nějaká ta omáčka a může to jít vesele ven.

TK: Tak děkuju. To je myslím velmi trefné doplnění. V rámci makléřiny máš některé lidi vyloženě na krátko, řekněme. To znamená, že asistentka, kolega, se kterýma spolupracuješ třeba na denní bázi. A pak je tam další tým lidí, které najímáš v případě potřeby. Ať se jedná o právo, financování, texty atd. Což je určitě skvělý, protože díky tomu šetříš čas. A ten výsledek je o to profesionálnější.

Ale já myslím, že my jsme teď za posledních pár minut docílili toho, co já jsem tímhle rozhovorem docílit chtěl.

Nahlédli jsme do kuchyně člověka, který dělá, co dělá. Dělá to, jak to dělá. Má k tomu tyhle výsledky, baví ho to a pro nás jako pro diváky, kteří jsme to teď shlédli, je to, jak jsem říkal nahlédnutí do kuchyně.

Nahlédnutí pod pokličku. Jak se to dá vlastně dělat a jak se to dá vlastně zvládnout v relativně krátkém čase. Protože podle mého názoru dva roky jsou velmi krátká doba na to, aby člověk dokázal tu svoji makléřinu, to svoje podnikání posunout takhle směrem nahoru.

Takže děkuji ti za to, že jsi byl ochoten se o to podělit. Pro mě to bylo inspirativní a věřím, že i pro diváky.

Děkuji. Přeji ti, ať se daří. A samozřejmě hodně zdraví, aby tě v realitách nepotkalo něco podobného jako tě potkalo na snowboardu.

Adam Šimoník – Vojta Reality: Já ti děkuji za pozvání. A snad se někdy zase uvidíme osobně na dalším školení.

Tomáš Kučera: Ahoj, měj se hezky.  

Adam Šimoník – Vojta Reality: Měj se hezky z Olomouce. Na shledanou všem.

Navštivte stránky makléře Adama Šimoníka. Podívejte se na Vojta Reality.

Institut Chytrý Makléř
Pomáháme makléřům k lepším výsledkům a radosti z makléřiny